پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ملانصرالدین
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 705
نویسنده : محسن

ملانصرالدین بنا به روایتی در سال 1208 در خراسان و در زمان حکومت سلجوقیان متولد شد. او شخصیتی فکاهی و بذله‌گو در فرهنگ‌های عامیانه ایرانی، افغانی، ترکیه‌ای، عربی، قفقازی، هندی، پاکستانی و بوسنی است که در یونان هم محبوبیت زیادی دارد و در بلغارستان و روسیه هم شناخته ‌شده است؛ به گونه ای که بر سر ایرانی و ترک و افغان و... بودن او همواره مناقشه وجود داشته است. 

درباره وی داستان‌های لطیفه‌ آمیز فراوانی نقل می‌شود و این موضوع که وی شخصی واقعی بوده یا افسانه‌ای، مشخص نیست. برخی منابع او را واقعی و هم عصر تیمور لنگ (فوت در ۸۰۷ ق) یا حاج بکتاش (فوت در ۷۳۸ ق) دانسته‌اند. نکته دیگر اینکه در نزدیک آق‌شهر از توابع قونیه محلی است که با قفلی بزرگ بسته شده و می‌گویند که قبر ملانصرالدین در آنجاست. ضمن اینکه در مسکو نیز مجسمه ای از او ساخته شده که در محوطه مقابل ایستگاه مترو "مالادوژنایا" واقع در غرب مسکو نصب شده است.


:: موضوعات مرتبط: بزرگان و دانشمندان تورک , ,
:: برچسب‌ها: عکس ملانصرالدین , زندگی ملانصرالدین , تاریخ ملانصرالدین , طنز کار ملانصرالدین , ملا مشهور , ,



آتا ترک
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 521
نویسنده : محسن
مصطفی کمال پاشا (معروف به آتاترک به معنای پدر ترک)
آتاتورک و همسرش در سال ۱۹۲۳ میلادی

او در سال ۱۸۸۱ میلادی در شهر تسالونیکی در شمال یونان فعلی، که در آن زمان جزئی از امپراتوری عثمانی بود، به دنیا آمد.

در ابتدا وارد ارتش عثمانی شد و در طرابلس لیبی با ایتالیایی‌ها جنگید. آتاترک در دههٔ اول قرن بیستم به همراه گروهی از افسران ترک، که ترک های جوان نامیده شدند، پایه‌های اصلاحات در ارتش و دولت را به نفع ملی‌گرایی ترک‌ها تثبیت کرد. در جنگ‌های بالکان به سمت فرماندهی رسید و در سال ۱۹۱۶ در تنگه داردانل و شبه جزیره قالیبولی در برابر انگلیسی‌ها مقاومت کرد و مانع اشغال استانبول توسط نیروهای بریتانیا ومتفقین در جنگ جهانی اول شد. او سپس در جبهه روس نبرد کرد.


:: موضوعات مرتبط: بزرگان و دانشمندان تورک , ,
:: برچسب‌ها: مصطفی کمال پاشا (معروف به آتاترک به معنای پدر ترک) , مصطفی کمال پاشا , آتاترک , پدر ترک , در ترکیه , عکس همسر آتاتورک , عکس آتا ترک , عکس ,



ترک زبان های خراسان
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 528
نویسنده : محسن

حاجى بکتاش ولى نیشابورى (١٢٧٠- ١٢٠٩) فیلسوف، ولى و انسان گراى بزرگ از تورکان نیشابور خراسان است و طریقت علوى بکتاشیه منتسب به وى بوده و در اطراف شخصیت وى تشکل پیدا کرده است. او از نخستین مشوقان و اشاعه دهندگان زبان و ادبیات ترکى در اناتولی است.

به باور ترکان علوى قزلباش و بکتاشى، حاجى بکتاش ولى و شاه اسماعیل ختایى هر دو پیرو رهبر ترکى مى باشند که در راه تاسیس اتحاد ترکان اوغوز مجاهدت نموده اند.

از جمله برخورد هاى مولانا جلال الدین رومى تماس وى با حاجى بکتاش ولى خراسانى است. حاجى بکتاش به احتمال بسیار با مولانا در ارتباط بوده و هر دو به یقین از یکدیگر خبردار بوده اند. حاجى بکتاش با دو شخصیت تاریخ ساز ترک دیگر، اخى ائورن خویى متوفى به سال ۱۲۶۰ و بابا الیاس خراسانى متوفى در نیمه دوم قرن سیزده میلادى در آسیاى صغیر ملاقات نموده است.

این هم از ولایت نامه که شرح حال حاجى بکتاش را باز مى گوید و هم از مناقب العارفین که ترجمه حال مولانا را می دهد به سهولت بدست مى آید!


:: موضوعات مرتبط: بزرگان و دانشمندان تورک , زبان آذری , ,
:: برچسب‌ها: نقش تورکان خوراسان در فرهنگ و ادب تورک , ترکی زبان خراسان , دانشمند ترکمن , حاجى بکتاش ولى نیشابورى , ابدال موسى خویلو عارفى , ارزروملو مصطفى ضریر , قورولتاى تورکمن , به باور ترکان علوى قزلباش و بکتاشى , قزلباش ,



نظرات دانشمندان درباره ترك ها
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 610
نویسنده : محسن

نظرات دانشمندان و سياست مداران درباره ترك ها

HAMMER (مورخ آلماني)

تاريخ از ترك ها چيزهاي زيادي ياد گرفته است. آثار زيادي از ترك ها به جاي مانده است كه هر كدام زينت مدنيت انساني محسوب مي گردند.

 

7- Charnayev (فرمانده روس)

ترك ها علاوه بر جسارت بيكران خود صاحب نبوغ اراده شكني مي باشند. ترك ها با اين نبوغ فتوحات خود را انجام داده، مدنيت ها تشكيل داده و به تاريخ بشريت خدمت نموده اند. در اصل بدون چنين نبوغي حكمراني بر نصف اروپا براي قرن ها امكانپذير نبود.

برو به ادامه مطلب


:: موضوعات مرتبط: تاریخ آذربایجان , بزرگان و دانشمندان تورک , زبان آذری , ,
:: برچسب‌ها: گفته های دانشمندان , نظرات دانشمندان و سياست مداران درباره ترك ها , تارخ ترک , ترکها , نظرات دانشمندان و سياست مداران درباره ترك ها , درباره ترك , زبان ترک , ,



محمد فارابی
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 544
نویسنده : محسن

ابو نصر محمد بن محمد فارابی معروف به فارابی، (حدود سال ۲۶۰ هجری، در فاراب، خراسان، – سال ۳۳۹ هجری در سن ۸۰ سالگی)از بزرگترین فیلسوفان ایرانیشرقی سده سوم و چهارم هجری است. اهمیت او بیشتر به علت شرح‌هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده‌اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده‌اند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار نهاده‌است. در قرون وسطی آثاری چند از او تحت نام Alpharabius, Alfarabi, El Farati, Avenassar به زبان لاتین برگردانده شده‌اند.

پدر و مادر فارابی ایرانی‌تبار بودند. خود او نیز ایرانی‌تبار بود؛ کشورهایی همچون ترکمنستان و... به دنبال تحریف تاریخ به نفع خود بوده، می‌خواهند او را از کشور خود معرفی کنند. ابن ابی اصیبعه و شهر زوری نوشته‌اند که ابونصر از نژاد ایرانی بوده‌است (= واصله فارسی / کان من سلاله فارسیه)


:: موضوعات مرتبط: بزرگان و دانشمندان تورک , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه فارابی , معلم ثانی , فارابی ترک , زندگی نامه فارابی , دانشمند بزرگ فارابی , آثار فارابی , شهر فاراب خراسان , فیلسوف , ابو نصر محمد بن محمد فارابی ,



تورک های ایران
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 607
نویسنده : محسن

ترکی آذربایجانی زیرشاخهٔ زبان‌های ترکی‌تبار و زبان اکثر مناطق ترک‌نشین ایران از جمله آذربایجان است.

سایر زیرشاخه‌های مختلف زبان ترکی موجود در ایران عبارتند از :

  • - ترکی قشقائی
  • - ترکمنی
  • - ترکی خلجی
  • - ترکی خراسانی
  • - ترکی شاهسونی
  • - ترکی سنقری
  • - ترکی افشاری

زبان ترکی آذربایجانی به صورت دوطرفه، توسط ترکمن‌ها و ترک‌ها (شامل ترکی استانبولی و لهجه‌های گفتاری نظیر زبان ترکی قبرسی، ترکمن‌های عراق و قشقایی) قابل فهم است.


:: موضوعات مرتبط: زبان آذری , ,
:: برچسب‌ها: ترکی قشقائی , ترکمنی , ترکی خلجی , ترکی خراسانی , ترکی شاهسونی , ترکی سنقری , ترکی افشاری , زبان ترکی آذربایجانی , ترکی استانبولی ,



تاریخ زبان آذری
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 642
نویسنده : محسن

آذری باستان

زبان آذری را باید دنباله زبان مادی دانست. هیچ مدرک تاریخی در دست نیست که نشان دهد پیش از غلبه ترکی زبان دیگری جانشین زبان مادی در آذربایجان شده باشد. جز آن که می‌توان تصور کرد که زبان اشکانی و سپس پارسی به نوبت در مرکزهای بزرگ آذربایجان تا اندازه‌ای رواج یافته و اثرهایی در آذری به وجود آورده‌است. چون از زبان مادی باستان اثر مستقلی در دست نیست و از آن جز برخی اصطلاح‌ها و نام‌ها و واژه‌های پراکنده، بیشتر در کتیبه‌های هخامنشی، به جا نمانده‌است، تشخیص دقیق‌تر آذری و خصوصیات آن تنها از مطالعه آثار آذری دوره اسلامی و همچنین بقایای آذری در آذربایجان کنونی امکان‌پذیر است


:: موضوعات مرتبط: تاریخ آذربایجان , زبان آذری , ,
:: برچسب‌ها: فراموش شدن زبان آذری باستان , آذری پس از حمله عرب‌ها , آذری باستان , الاذریه , زبان آذری , آذری قدیم , تاریخ زبان آذری , تاریخ , ,



زبان باستانی آذری
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 693
نویسنده : محسن

قدیم‎ترین منبع درباره زبان آذری باستانی قول ابن مقفع (د ۱۴۲ق/۷۵۹م) است که در الفهرست ابن ندیم نقل شده‌است. به گفتهٔ ابن مقفع زبان مردم آذربایجان پهلوی (الفهلویه) است منسوب به پهله (فهله) یعنی سرزمینی که شامل ری و اصفهان و همدان و ماه نهاوند و آذربایجان بوده‌است.
همین گفته ابن مقفع را حمزهٔ اصفهانی (به نقل یاقوت) و خوارزمی نیز نقل کرده‎اند.
مورخ دیگری که به این زبان بدون ذکر نام آن اشاره کرده بلاذری است که کلمهٔ «حسان» به معنی «حائر» یعنی منزل و کاروانسرا را از کلام اهل آذربایجان نقل کرده‌است. این کلمه همان کلمهٔ «خان» به معنی کاروانسراست که در متون فارسی به کار رفته‌است.


:: موضوعات مرتبط: زبان آذری , ,
:: برچسب‌ها: زبان آذری , زبان باستانی آذری , زبان تاریخی آذری , زبان آذری , مولف تورک , مولفی , مؤلف , زبان اذربایجان ,



تعداد صفحات : 7